De heftigste dag tot nu toe...

11 oktober 2019 - Agrilia Kratigou, Griekenland

Gisteren (donderdag) was enorm heftig. Marjon, Carla en ik waren uitgekozen om hygiëne pakketten uit gaan delen in moria, de hel van Europa. Anders dan in kara tepe wordt daar het ontbijt niet uitgedeeld (want 13.000 mensen). Er zijn daar onder andere sectie C en D, alleenstaande vrouwen en alleenstaande vrouwen met kleine kinderen. Hier mogen ook geen mannen komen. Hier moeten de vrouwen aan het loket in een rij gaan staan om hun eten op te halen. Soms sta je wel een uur in de rij. Hierna mochten ze dan naar mijn loket komen om de hygiëne pakketten op te halen, maar hiervoor moesten ze weer lang in de rij. Dit is niet dagelijks, wekelijks of maandelijks dat ze dit krijgen dus het was chaos. Claudia checkte iedere vrouw op de lijst en dan mocht ik ze een tasje geven. Marjon en Carla diende als politie om te zorgen dat er geen ruzie uitbrak. In kara tepe zitten voornamelijk Syriërs, Afghanen en Irakezen. Dit zijn allemaal hele lieve rustige vrouwen. In moria zitten echter veel Afrikaanse vrouwen, en dat is een heel ander verhaal. Die zijn ontzettend heftig en dominant. Dit zorgde dan ook voor enorm veel spanningen en daar moest af en toe ook bewaking aan te pas komen. Heel schrijnend om te zien, en dat alles voor een tasje met tandpasta en showergel. Al deze verschillende vrouwen op een paar vierkante meter. In totaal 300 vrouwen. En alsof dat nog niet heftig genoeg was kwam er toen we weg wilden gaan een bus vol vluchtelingen aan die net van de boot kwamen. Allemaal Somaliërs. Ze werden als honden behandeld en moesten allemaal in een rij gaan staan. Ze hadden allemaal dubbele jassen over elkaar aan vanwege de kou op de boot maar stonden daarmee vervolgens in de brandende zon. Ze werden geduwd en getrokken door de politie, echt gruwelijk om te zien. Wat voor mij wel heel erg prettig was, was dat ik in de middag nog een keer naar moria mocht, naar de vrouwenafdeling, maar nu voor de beauty salon. Maar van een salon kan je niet echt spreken, we leggen op het grint van section C een zeil neer met daarop yogamatjes en dit is dan de beautysalon. Maar wat was dit ongelooflijk mooi om te doen. Diezelfde vrouwen die in de ochtend zo agressief waren, heb ik nu een gezichtmasker en manicure gegeven. Heerlijk gekletst en gedanst. Toen we wegliepen speelde we Waka Waka af en het was ongelooflijk wat er toen gebeurde. Alle vrouwen kwamen samen en we hebben zo heerlijk gedanst.

1. Julia:
    11 oktober 2019
    ❤️
  2. Koen:
    11 oktober 2019
    Dikke kus held
  3. Tess:
    13 oktober 2019
    Wat een verschil dan he, wat mooi dat je wat menselijkheid terug hebt kunnen brengen! Ga zo door topper ♥️♥️