6 oktober

7 oktober 2019 - Agrilia Kratigou, Griekenland

Ik loop weer lekker achter, maar toch ga ik wat proberen op te schrijven. Samen met Marjon (teamcaptain) heb ik op de dag na aankomst meteen een werkdag gehad. We werden ingewerkt door het team van vorige week, hele leuke dames allemaal. Eerste indrukken van kamp Kara Tepe, hele fijne sfeer, lieve mensen. Iedere dag beginnen we om 7.30 uur. Wat ik dus echt heel leuk vind is dat het Because We Carry team op het kamp deels bestaat uit vluchtelingen die op het kamp wonen. Dat is ten eerste heel gezellig aangezien dit geweldig lieve mensen zijn. Maar het is ook heel handig aangezien zij als geen ander weten wat belangrijk is en nog belangrijker, ze spreken de taal. Iedere ochtend brengen wij het ontbijt langs de gezinnen. Dit klinkt allemaal simpel maar het is nogal een taak. Samen met de refugee volunteers maken we bolderkarren klaar die we eerst helemaal moeten vullen met het precies afgetelde aantal mensen die er wonen. Ik loop vervolgens met een lijst door de wijk samen met twee andere vrijwilligers met de bolderkarren. Ik roep het nummer van de isobox en het aantal mensen en zij tellen wat ze moeten geven. Als er een baby of zwangere vrouw woont geef je ook 10 amandelen. Het idee is dat we samen het eten geven en even kort praatje houden met de mensen. Niet normaal hoe lief ze zijn. Maar het blijft een schrijnende situatie en dat zie je al bij het feit dat alles bij iedereen gelijk moet zijn, anders ontstaat er onenigheid. Daarom geven we ook geen trossen bananen maar zorgen we dat de onrijpe of oudere bananen gelijk worden verdeeld zodat daar geen gedoe om kan ontstaan.Na deze eerste ontbijt ronde mocht ik naar de gym. Dit is een uur in een klein gebouw dat geheel in het teken staat van de mannen die even als mannen kunnen sporten. Heel bijzonder om te zien aangezien er letterlijk nauwelijks iets is om mee te sporten aan materiaal, en toch neemt er dan gewoon iemand de leiding die vervolgens een soort workout uit zijn hoofd bedenkt. Ik verzorg het water, en op het eind krijgen ze een bananensmoothie die gemaakt worden van oude bananen. Ik ben het nu even kwijt wat betreft wat ik nog meer gedaan heb, wie weet werk ik het nog bij aangezien dit zeker niet alles was wat ik gedaan heb.